Daily Online News
Independent daily Newspaper
  Home - Advertise - About - Email

  Know Your World, Fresh Perspectives in News ©  Link to us

 Flights to Kurdistan

 News RSS Feed News Archive Today in the History  

 

Download 




IKB Travel & Tours Ltd. Youshouldtravel.com
Direct Flights from London to Sulaimaniyah, Kurdistan-Iraq
Advertisement
 

Custom Search over 70,000 pages on Ekurd.net
 

 
Worthypublishing.com | Sponsor

 Iraqi Kurdistan: Demonstration in support of media freedom 

 News    
  Kurd Net does not take credit for and is not responsible for the content of news information on this page

 


Iraqi Kurdistan: Demonstration in support of media freedom  6.1.2011  





January 6, 2011

PARIS, France,— Reporters Without Borders voices its support for a demonstration being organized on Wednesday in Darbandikhan, 65 km southeast of Sulaimaniyah, to defend two newspaper columnists and academics who are being sued by the ruling Kurdistan Democratic Party (KDP) led by Massoud Barzani and, in general, to defend media freedom and free expression in Iraq’s autonomous Kurdistan region.

The two Kurdish academics, Mariwan Wrya Qani and Aras Fatah, are being prosecuted over the column they wrote jointly for the 8 June 2010 issue of the independent newspaper Awene entitled “What did the Kurdistan regional president say?

It referred to an address that President Massoud Barzani had made a few days earlier to the regional parliament in which he threatened all those who did not respect the government’s red lines or questioned the political status quo, in which Barzani’s KDP and the Patriotic Union of Kurdistan (KDP) together control the regional government. Read the article in English: http://www.kurdishaspect.com/doc010511AM.html

Qani, a lecturer at the University of Amsterdam, and Fatah, a sociologist, usually write their own weekly columns in Awene, but they wrote this one together. It was “far from being defamatory or insulting,” said Awene editor Shwan Muhammad, who has had to deposit 2 million Iraqi dinars (1,300 euros) in bail.

“It was not a factual report or investigative article. It was an analysis published on the newspaper’s opinion page.”

In an interview for Reporters Without Borders, Qani voiced concern about the press freedom situation in Iraqi Kurdistan. “The KDP has dictatorial tendencies,” he said. “It wants to silence all criticism (...) The KDP clearly wants to reduce Kurdish society to silence and monopolize the political arena.”

Qani added: “The pressure the KDP is currently putting on the region’s journalists and media is part of this plan (...) I fear that the party will use all possible means to achieve its ends and to neutralize and eliminate independent media. They have embarked on an all-out war and the danger is real.”

Another Awene journalist, Sat Muhammad, is also being sued for an op-ed piece he wrote for the same issue headlined “Lion at home, fox abroad.” It criticised those who took a hard line with Kurdistan’s own citizens and journalists but were relaxed and friendly towards foreigners.               

The two Kurdish academics, Mariwan Wrya Qani (L) and Aras Fatah, are being prosecuted over the column they wrote jointly for the 8 June 2010 issue of the independent newspaper Awene entitled “What did the Kurdistan regional president say?”. Photo: Awene.com


A Kurdish demo in Iraqi Kurdistan to defend two newspaper columnists and academics who are being sued by the ruling Kurdistan Democratic Party (KDP).
Dr. Fayaq Muhammad Gullpi, a former politician and columnist for various media, has meanwhile been fined 1 million Iraqi dinars (645 euros) for an opinion piece he wrote for the Kurdistan Post (www.kurdistanpost.info) website on 22 March 2009 to mark the anniversary of the 1988 bombardment of the Kurdish village of Sayw Senan (Sewsenan) with chemical weapons.

The case was the result of a libel suit brought by the head of the government’s “Martyrs Office” in Sulaymaniyah because the article claimed that, although a member of the Pershmerga rebels,
www.ekurd.nethe had subsequently betrayed the Kurdish cause and joined the Baathist government. The court convicted Gullpi although experts concluded that the article was not defamatory.

Shwan Dawudi, the editor of the pro-PUK weekly Hawal, was also recently fined 21 million Iraqi dinars (13,560 euros) in connection with articles about judicial corruption that had been published in 2004 and 2005.
 

Copyright, respective author or news agency, Reporters Sans Frontières | rsf.org 

Top

  Kurd Net does not take credit for and is not responsible for the content of news information on this page

 
 

Copyright © 1998-2014 Kurd Net® . All rights reserved. Ekurd.net
All documents and images on this website are copyrighted and may not be used without the express
permission of the copyright holder.